KIKSSociale robotChatbotAI in de ZorgComputationeel denkenAI in de landbouw

AI in de Zorg

De Early Warning Score (EWS) is een richtlijn die internationaal wordt gebruikt in ziekenhuizen om de gezondheid van een patiënt te kunnen inschatten. De EWS is gebaseerd op de vitale functies: bloeddruk, lichaamstemperatuur, hartslag, ademhalingsfrequentie, alertheid en zuurstofsaturatie.

In het project ‘AI in de Zorg’ bekijken leerlingen hoe de EWS gebruikt wordt in de praktijk. Bovendien gaan ze na hoe een computer op basis van kunstmatige intelligentie automatisch het risiconiveau van een patiënt kan inschatten. Ze maken daarbij kennis met een beslissingsboom, een veelgebruikte techniek uit de machine learning. De principes van zo’n beslissingsboom zijn al te begrijpen met de leerstof van de tweede graad van het secundair onderwijs.

De EWS is maatschappelijk relevant en vormt de ideale context voor een STEM-project dat leerlingen concepten van artificiële intelligentie bijbrengt.

Het wetenschappelijk onderzoek

Weldra beschikbaar ...

Lesmateriaal

Het ‘AI in de Zorg’ lesmateriaal wordt ter beschikking gesteld overeenkomstig de voorwaarden van een Creative Commons BY-SA licentie.

Kaartenset - ook verkrijgbaar in gedrukte versieAan de hand van deze kaartenset kan je de leerlingen laten stilstaan bij de ethische aspecten van nieuwe technologieën. Hoe zit het met privacy? Komen de sociale contacten niet in het gedrang? Welke technologieën worden met open armen ontvangen? Wat is niet wenselijk? Zijn de nieuwe technologieën voor iedereen betaalbaar?De leerlingencursus - Dubbele FinaliteitU kan zich alvast een idee vormen a.d.h.v. de leerlingencursus voor de doorstroom.De leerlingencursus - Finaliteit DoorstroomDraftversieZoektocht naar spraak - Computationeel denken (unplugged activiteit)Het locked-in syndroom is een van de ergste medische aandoeningen. Je bent volledig verlamd, behalve dat je misschien nog kunt knipperen met een oog. Je intelligente geest zit opgesloten in een nutteloos lichaam: je kan alles voelen, maar niet communiceren. Het kan iedereen overkomen, uit het niets, als gevolg van een beroerte. Als je mensen met het locked-in syndroom zou willen helpen, word je dan best arts of verpleegkundige? Of kan je als computerwetenschapper ook helpen?SproutsEen spel ter inleiding op 'Grafen".Uitleg bij oefeningen grafen uit de leerlingencursusWelke figuren stellen er dezelfde graaf voor? Een werkwijze met kleuren.Uitleg bij oefeningen grafen uit de leerlingencursusWelke figuren stellen er dezelfde graaf voor? Een meer formele werkwijze.Beslissingsboom 'mBrain'-project in niet-compacte vormIn het onderzoeksproject ‘mBrain’, dat de ontwikkeling van een app die een migraineaanval voorspelt, als doel heeft, werd een beslissingsboom geconstrueerd. Met deze beslissingsboom wordt een probleem van binaire classificatie aangepakt: er zijn slechts twee klassen: ‘Migraine’ en ‘Geen migraine’. (Bronnen: Femke Ongenae. (2021), UGent; Van Hoecke, S., Ongenae, F., Paemeleire, K., & Vandenbussche, N. (2020). App moet hoofdpijn voorspellen. EOS Wetenschap Special, Technologie en gezondheid, 25.) Wij hebben de vorm van deze beslissingsboom omgevormd tot een binaire beslissingsboom om aan te tonen dat deze vorm niet altijd gebruiksvriendelijk is. Voor meer uitleg zie hoofdstuk 4 van de leerlingencursus van dit project.LeerpadenVia deze leerpaden word je door het materiaal geleid en krijg je toegang tot de interactieve Python notebooks.
Ons team

Prof. dr. ir. Francis wyffels is docent robotica & AI. Binnen de UGent is hij een van de trekkers van STEM-initiatieven voor het lager en het secundair onderwijs en is hij lid van de facultaire diversiteitscommissie. Hij is voorzitter van Dwengo vzw waarin hij tal van binnen- en buitenlandse STEM-projecten initieerde, bijvoorbeeld het WeGoSTEM-project. Voor zijn inspanningen met betrekking tot wetenschapspopularisering won hij meerdere awards waaronder de Google RISE award en de UGent Hermesprijs.

Natacha Gesquière is licentiaat wiskunde en mediacoach. Ze stond vele jaren in het onderwijs als leerkracht wiskunde, maar ze is nu STEM-coach aan de UGent en Dwengo vzw. Ze ontwikkelt didactisch materiaal voor Dwengo vzw, rond STEM, computationeel denken, artificiële intelligentie en programmeren. Ze verzorgde de leerlijnen STEM en computerwetenschappen voor de STEM-klassen van het eerste tot zesde jaar op Sint-Bavohumaniora in Gent.

Partners